„Hlavně žádné mlžení! Bezelstnost vůči HR je velice ceněný aspekt,” říká personalistka.

Přemýšlíš, jak se nejlépe připravit na setkání s HR manažery na Career DAYS 2017? Čeho si na tobě budou všímat? Nebo sám/sama sníš o kariéře v oblasti HR a zajímá tě, jak taková práce vlastně vypadá? Připravili jsme pro tebe exkluzivní rozhovor, který ti na tyto otázky odpoví. Vyzpovídali jsme Recruitment Teamleadera personálně-poradenské agentury Dunross Recruitment, Bc. Jarynu Cvyk.

Jaryno, co vlastně jako Recruitment Teamleader děláš? Jak probíhá tvůj klasický pracovní den?

Každý pracovní den si plánuji po skončení pracovní doby a stanovuji si priority úkolů, na které se chci během následujícího dne soustředit. Vyhnu se tak časovým prodlevám a ulehčí mi to rozhodování. Po příchodu do kanceláře, kontrole mailové schránky a ranní kávě se pouštím dle aktuálních priorit většinou do zpracování reakcí z inzerce a vyhledávání vhodných kandidátů. Během dne jsem také v kontaktu s klienty, pro které náborová řízení organizujeme a můj pracovní harmonogram by se neobešel ani bez účasti na firemních poradách – to je, musím uznat, leckdy vyčerpávají, obzvlášť po víkendu ☺.

Co recruitera zaujme během osobního pohovoru na kandidátovi ihned?

Jak se říká, první dojem je opravdu klíčový. Postačí silné stisknutí ruky a přivítání se a již se dá rozpoznat, zda pohovor bude stát za to. K tomu všemu samozřejmě náleží i patřičný vzhled, který někdy může být velmi zajímavý. Ono když Vám na pohovor přijdou kandidáti, kteří mají legíny s pestrobarevnými zvířátky, popřípadě tací, kteří mají obličej plný piercingů, toho si samozřejmě všimnete ihned.

Čím tě kandidát dokáže oslnit?

Pravděpodobně jistou prezentací sebe samého, upřímností – hlavně žádné mlžení. Personalista ihned rozpozná, zda je kandidát otevřený a nepoužívá naučené a přikrášlené fráze. Jistá bezelstnost vůči HR bývá leckdy překvapující (někdy až šokující), nicméně odráží přímost v jednání potenciálního zaměstnance, a to je velice ceněný aspekt.

Jaká mylná paradigmata podle tebe při ucházení se o pracovní pozici stále ještě přetrvávají a jak se jim vyhnout?

„Čím více informací do životopisu uvedu, tím zkušeněji budu působit.“ Není vždy nejlepší volbou vypsat vše, čemu se kandidát věnoval, pokud to nekoresponduje s pracovní pozicí, o kterou se uchází. Je dobré mít životopis připravený na dílčí pozici a uvést veškeré důležité informace včetně kurzů, případně školení, která by mohla souviset s konkrétním pracovním místem. Mnohdy mají kandidáti pocit, že je to banalita, proč to vůbec uvádět, nicméně realita je taková, že dnešní konkurenční prostředí na trhu si žádá jakéhosi vybočení z řady, jisté originality a individuality.

Vzpomeneš si na nejbizarnější zážitek za dobu tvojí profese?

Ano, jako by to bylo včera Na pohovoru jsem měla kandidátku, která mi do reakce na inzerát zapomněla přiložit životopis. Po telefonickém kontaktu jsem ji požádala, ať mi zašle životopis, což kandidátka pravděpodobně nepochopila a do telefonu mi začala vyprávět veškeré pracovní zkušenosti. Musela jsem ji samozřejmě zarazit. Nicméně z kandidátčina monologu jsem zaznamenala jisté informace hodící se na pracovní pozici, na kterou reagovala. Pozvala jsem ji tedy na pohovor a požádala, ať mi životopis zašle e-mailem, což prý nešlo, jelikož kandidátce nefungoval notebook. Poprosila jsem ji, aby jej alespoň donesla s sebou. Byla jsem poměrně zděšená, když kandidátčin životopis byl napsán na linkované a vytržené stránce formátu A4 z nějakého kroužkového bloku, na něm stopy od rozlité kávy a ještě k tomu žádost od kandidátky, zda si nemohu životopis okopírovat, jelikož se jednalo o originál a potřebovala jej na další pohovory! Ano, tohle byl udivující zážitek.

V současné době je velmi těžké získat schopného pracovníka, jaké jsou tvoje nároky na nové kolegy a zaměstnance?

Hledíme na osobnost uchazeče, jakkoliv by to mohlo znít banálně, musí mezi nás jednoduše zapadnout. Přesně proto je dobré účastnit se kariérních veletrhů jako je Career DAYS, kde se studenti a firmy mohou poznat v jiném světle. Cokoliv by pak kandidáti neuměli či neovládali, nastudují si to, zaučí se, prohloubí praxi, ale osobnost člověka jen tak nenatrénujete.

Který účinný motivační nástroj nejraději používáš pro vlastní podřízené, pokud situace dovoluje?

Je to překvapivé, ale je jím klasické neformální a slovní ohodnocení. Ono v openspace prostředí, pokud náležitě oceníte pracovníka, tak je to motivace pro něj dál odvádět kvalitní výsledky, jelikož ho nechválím pouze já, ale i kolegové, kteří s námi kancelář sdílejí. Řídím se tedy zlatým pravidlem: chválit přede všemi, kritizovat mezi čtyřma očima.

Co naopak podle tebe tvůj tým nejvíce demotivuje?

Urgování! Vím, že je to nepříjemné, znervózňuje to konzultanty, nicméně pokud potřebuji opravdu na něčem zapracovat, nevidím v prvopočátcích výsledky, tak urguji, urguji, urguji, což konzultanty přivádí k šílenství! Vím o tom, pracuji na tom. Jsme všichni lidé, učíme se, stejně tak i já.

Uvítáte nové tváře ve vašich řadách? Jakým profilem bychom měli disponovat, abychom vás zaujali?

Samozřejmě! Profil kandidáta nemusí být přímo z oblasti HR, sama denně komunikuji s kandidáty, kteří chtějí změnit obor zaměstnání a přesměrovat se jinam. Uvítáme proaktivního komunikativního člověka s prodejními předpoklady, který bude zodpovědný a nebude se zdráhat se s námi občas zasmát společnému vtipu.

Napsala: Michaela Prudká

Zdroj obrázku: www.freepik.com